منتديات القط
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات القط

انسان بدون حب مثل كتاب بدون كلام

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))

دموعك نصيبك
فارس
ahmeddx
حنان الوادي
نسر مصر
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
نسر مصر
مشرف قسم المقالات والكتابات وقسم المنقاشات السياسيه وقسم الضحك والنكت والمسابقات
مشرف قسم المقالات والكتابات وقسم المنقاشات السياسيه وقسم الضحك والنكت والمسابقات
نسر مصر

ذكر

س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Empty
مُساهمةموضوع: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالأحد أكتوبر 21, 2007 9:57 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مرحبا بكم في فى منتدا القط

كل منا تدور في رأسه وبين جوانحة كثيرا من الاسئلة هنا سيكون بئر
الاسئلة والاجوبة ان شاء الله

الموضوع وهو
كالتالي كلا منا يطرح سؤال والعضو التالي يجيب علي هذا السؤال ويطرح سؤالا اخر وهكذا وان كنت تريد ان تدعو احد ليجيب علي سؤالك فلك الحرية ان تدعة سؤالا حرا لاي شخص ياتي بعدك او شخص معين يجيب علية

اسمحولي اني ابدء

والله احترت مش عارف اسأل اية اصل الدنيا دي حاجة تحير بجد

خلاص جالي السؤال من كلمة دنيا

س :- كيف تري الحياه؟؟ وما رايك فيها ؟؟

يالا ياتري مين اللي هيجي بعدي ويجاوب علي سؤالي ويطرح لنا سؤال جديد

يالا مين؟؟؟؟؟؟؟

حنان الوادي
عضو نشيط
عضو  نشيط
حنان الوادي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالسبت نوفمبر 03, 2007 10:18 pm

اخ نسر بشكرك على طرح هكذا موضوع -----وبقولك انو جيه بوقتو---- انما بالنسبه لسؤالك ...كيف ترى الحياة وما رايك فيها........ج :الحياة محور اكتشاف اصناف كثيره من نوعيات البشر....
بالنسبة لي :::::وخيبات امل متتاليه مثال ...شخص كنت اعتز به رغم اني لم اراه لكن رايته بعقلي وقلبي واعتبرته المثال الاعلى لي ...لكن بعد مرور احداث واختبارات ...اكتشفت انه لايساوي حتى ان اذكره الان مع كل الاسف ومنذ قراءة موضوعك هذا يا اخ نسر قررت ان الحياة كده او كده لازم تتعاش بس ان يكون المثال الاعلى لي هو ذاتي وبس ....مع شكري واعتزازي يا اخ نسر لموضوعك الي على الجرح ومشكور وماقصرت اروع نسر في مصر تقبل مروري ...اختك حنان
حنان الوادي
عضو نشيط
عضو  نشيط
حنان الوادي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالسبت نوفمبر 03, 2007 10:26 pm

اما سؤالي للعضو الي يدخل يرد بعدي هو .... س: مارايك بالتلاعب بمشاعر المقربين اليك وبمعنى ادق خيانة الاصدقاء والتلاعب بمشاعرهم ؟؟؟؟ هذا السؤال لكل من ذاق خيانة الصديق بكل معانيها.....اختكم حنان
حنان الوادي
عضو نشيط
عضو  نشيط
حنان الوادي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالسبت نوفمبر 03, 2007 10:33 pm

سؤال للعضو الي بعدي .....س::مارايك بالخيانه وبكل ماتحمله من معاني و خصوصا التلاعب بمشاعر الاصدقاء ؟؟؟؟؟ هذا هو سؤالي والرد متاح للكل ...اختكم حــــنـــان
ahmeddx
ادارة المنتدي ومراقب عام
ادارة المنتدي ومراقب عام
ahmeddx

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالأحد نوفمبر 04, 2007 4:05 pm

حنان الوادي كتب:
اخ نسر بشكرك على طرح هكذا موضوع -----وبقولك انو جيه بوقتو---- انما بالنسبه لسؤالك ...كيف ترى الحياة وما رايك فيها........ج :الحياة محور اكتشاف اصناف كثيره من نوعيات البشر....
بالنسبة لي :::::وخيبات امل متتاليه مثال ...شخص كنت اعتز به رغم اني لم اراه لكن رايته بعقلي وقلبي واعتبرته المثال الاعلى لي ...لكن بعد مرور احداث واختبارات ...اكتشفت انه لايساوي حتى ان اذكره الان مع كل الاسف ومنذ قراءة موضوعك هذا يا اخ نسر قررت ان الحياة كده او كده لازم تتعاش بس ان يكون المثال الاعلى لي هو ذاتي وبس ....مع شكري واعتزازي يا اخ نسر لموضوعك الي على الجرح ومشكور وماقصرت اروع نسر في مصر تقبل مروري ...اختك حنان

لا اري كلمه ارد عليكي بها الا ان الله كان في عونك ولا تهتمي بي الامر
https://cat-rat.yoo7.com
ahmeddx
ادارة المنتدي ومراقب عام
ادارة المنتدي ومراقب عام
ahmeddx

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالأحد نوفمبر 04, 2007 4:22 pm

حنان الوادي كتب:
سؤال للعضو الي بعدي .....س::مارايك بالخيانه وبكل ماتحمله من معاني و خصوصا التلاعب بمشاعر الاصدقاء ؟؟؟؟؟ هذا هو سؤالي والرد متاح للكل ...اختكم حــــنـــان

الكلام المعبر عن الخيانه عن الصديق
كان يوم صديقى
ياللى افتكرتك يوم صديقى
ياللى كنت فاكرك دليل لطريقى
ياللى كنت فى كل حاجه جنبك
ياللى فى افراحك واحزانك جنب قلبك
ياللى كنت ممكن اخسر اى حد علشانك
ياللى كان عدوى اللى باعك وخانك

ياللى كنت ممكن بسببك اخسر اهلى وناسى
ياللى كنت سبب فى جرح قلبى جرح قاسى
بقى انت تجرحنى بايديك
والعشره والحب والصداقه تهون عليك
يااااه مكنتش اتخيل ان جرحك يكون ليه النهايه
ولا كنت اتخيل ان اكمل طريقى وانت مش معايه

انا مش اول مره اتجرح من اصحابى
وانت عارف مش اصحابى بس ومن اهلى واحبابى
هلاقيها منين ولا منين
ليه كل اللى اعرفه يحب يشوفنى حزين
ليه كل اللى احبه بيسبب فى قلبى جراح وانين
لما كل اللى جنبى يتخلو عنى ادور على مين
انا خلاص مش رح يكون ليا اصحاب
ولا افكر تانى ادخل فى قلبى احباب
انا ياما انجرحت من اغلى الناس علي
رغم انى بحاول انى اسقيهم الفرحه والسعاده بادي
ده ردي عن الخيانه
والسوال اللي بعدي
لماذا الصديق يخون صديقه والحبيب يخون حبيبه؟
لماذااااااااا!!!!!!؟؟؟؟
فارس
عضو برونزي
عضو برونزي
فارس

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 05, 2007 2:05 am

ما فيش حاجة اسمها خيانةنااااااول لية احنا ما نتحكمش فى مشاعر نا اكتر من نحيت الا صدقاءء
دموعك نصيبك
عضو نشيط
عضو  نشيط
دموعك نصيبك

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 06, 2007 2:08 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اقولك انا يا احمد ليه الصديق بيخون صديقه والحبيب بيجرح حبيبه ؟
لان مافيش صاحب يتصاحب دى اولا لو كان فيه غراب ابيض يبقا فيه صاحب وفىآ
اما الحبيب بيكون الحبيب ده انجرح من قلب قبل قلب حبيبه فا بيجرحه من غير ما يشعر ويبقا جرح بجرح
وشكرااااااااا جدااااااا يا جماعه على الموضوووووع
وشؤالى للى بعدى لماذا لا نعرف ننظر للدنيا من ناحيه اخرى لماذا دائما ننظر اننا مخدوعين واننا لمن نخدع احد ؟
وشكراااااا دموووووووعك نصيبك
القــــــ عذاب ــــــــدر
مراقبه عامه+أدارة المنتدي
مراقبه  عامه+أدارة المنتدي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالخميس نوفمبر 08, 2007 9:14 pm

[size=24]مشكور اخي نسر مصر على الموضوع الجميل والمهم للتواصل بين الاعضاء بالمنتدى اكثر
ساجيب على سؤالك؟[/sizeس :- كيف تري الحياه؟؟ وما رايك فيها ؟؟
الحياة بالنسبة لي حياة مؤلمة مليئة بالمشاكل التي لا تنتهي والهموم والعذاب ولحظات الحزن فيها اكثر من لحظات السعادة واذا اعطتنا لحظات قليلة من السعادة يأتي القدر ليخطفها منا دون ان نشعر بها.
]

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالخميس نوفمبر 08, 2007 9:19 pm

اما بالنسبة لسؤال حنان الوادي؟مارايك بالتلاعب بمشاعر المقربين اليك وبمعنى ادق خيانة الاصدقاء والتلاعب بمشاعرهم ؟؟؟؟
رأيي بالخيانة انها اصعب شعور يمر بالنسان خاصة اذا جاءت الطعنة من صديق عزيز ولكن هكذا الحياة مليئة بالخيانة خاصة بزمننا الحاضر خاصة من اقرب الناس علينا.

اما بالنسبة لسؤال احمد؟لماذا الصديق يخون صديقه والحبيب يخون حبيبه؟
الصديق الذي يخون صديقه اصلا ليس بصديق ولا يستحق ان نقول عنه صديق اما الحبيب الذي يجرح حبيبه لا يعرف اصلا معنى كلمة الحب ابدا.

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالخميس نوفمبر 08, 2007 9:22 pm

لماذا لا نعرف ننظر للدنيا من ناحيه اخرى لماذا دائما ننظر اننا مخدوعين واننا لمن نخدع احد ؟
بالنسبة لسؤال دموعك نصيبك لأننا دائما ننظر لنفسنا فقط ولا نضع غيرنا مكان نفسنا فدائما نحن المظلومين لا نعرف ان نكون ظالمين ودائما نحن المخدوعين ومن المستحيل ان نكون خادعين لاحد..... هكذا دائما الانسان ينظر لنفسه انه الافضل والاحسن فقط انه الانسان المثالي.

سؤالي لمن بعدي؟
هل حقا ما زال الحب له ذلك التأثير الكبير على القلوب ام اصبح مجرد كلمة تقال؟ السؤال للجميع وشكرا للجميع مع ارق تحياتي.
ahmeddx
ادارة المنتدي ومراقب عام
ادارة المنتدي ومراقب عام
ahmeddx

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 19, 2007 11:40 pm

القــــــ عذاب ــــــــدر كتب:

سؤالي لمن بعدي؟
هل حقا ما زال الحب له ذلك التأثير الكبير على القلوب ام اصبح مجرد كلمة تقال؟ السؤال للجميع وشكرا للجميع مع ارق تحياتي.
الحب الصادق هوا اللي بيأثر علي الحبيب والحب موجود ولكن للاسف الناس يفهمونه غلط يفهمون ان الحب كلمه تقال انا احبك فقط ولكن الحب فعلا اذا اثرت علي الشخص الذي تحبه بي الايجاب فاذا هذا الحب الصادق ويمكن ان تتغير علشان خاطر الحبيب
ahmeddx
ادارة المنتدي ومراقب عام
ادارة المنتدي ومراقب عام
ahmeddx

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 19, 2007 11:43 pm

لا يوجد سؤال عندي اترك السؤال للي بعدي
شكرا
تغريد
عضو جديد
عضو  جديد
تغريد

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالخميس يناير 10, 2008 12:05 am

يا جماعة شو الاسئلة هاي الجواب الوحيد الها انه بزمنا هادا ما في لا حب ولا اخلاص بس هاي الدنيا وحبيناها ولا ما حبيناها بدنا نعيشها عشان هيك ما تعقدوها وسيبوها على الله واللي بدو يصير بصير
ahmeddx
ادارة المنتدي ومراقب عام
ادارة المنتدي ومراقب عام
ahmeddx

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالجمعة يناير 11, 2008 3:01 am

تغريد كتب:
يا جماعة شو الاسئلة هاي الجواب الوحيد الها انه بزمنا هادا ما في لا حب ولا اخلاص بس هاي الدنيا وحبيناها ولا ما حبيناها بدنا نعيشها عشان هيك ما تعقدوها وسيبوها على الله واللي بدو يصير بصير

ونعمة بالله
وشكرا علي مرورك
ميشو
مشرف منتدى الحب ومنتدى الشعر والاداب
ميشو

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالأحد فبراير 10, 2008 5:16 am

ممكن اشارك بع ازنكوا بجد هو موضوع مهم وحاضر فى ايامنا واحب ائول حاجه سرالكلام
اللى حوالبين الموضوع ده والكلمه دى هيا
الاخلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااص
ودى بجد قليله جد ا وتكاد تكون مش موجوده
لان الاخلاص هو سر الحب وسر الصداقه وسر واساس الحياه وبما ان الاخلاص مش موجود اذن الحياه مش موجوده وليش لها طعم

بالنسبه لاختى حنونه طبعا التلاعب بالمشاعر والخيانه دى جريمه بجد وللاسف بيدفع تمنها الانسان الضحيه وائولها ربنا يصبرك وكمان اوئلها ادينا بنتعلم

بالنسبه للسؤال التانى ليه الصديق يخون صديقه الحبيب يجرح الحبيب دا اصلا لان مفيش اخلاص اللى هو اساس اى علاقه بين اى اتينين

اما الحب ده فده احلى حاجه فى الدنيا كلهااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وهو اللى بيهون علينا اللى بيحصل فينا ويمسح الدمعه من عنينا وهو اللى باقى لينا وبنمسك فيه بسنانا وايدينا

بس ده الحب اللى اساسه الاخلاص والتضحيه هو ده العلاج للى احنا فيه من مشاكل
وطبعا الحب بيصنع المعجزات زى ما بيئولوا وده فعلا بيحصل وبالتالى الحب بياثر جدا وبيغير الانساااااااااان كمان

وسؤالى للى بعدى وليكم كلكم ليييييييييه مفيش اخلاص ؟

:gives:
شكرا ليكم ميشوووووووووو,,,,,

انثى

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالإثنين فبراير 11, 2008 9:24 pm

كلامك جميل جدا وصحيح يا ميشو وحقا الاخلاص اصبح غير موجود بحياتنا لأن الحياة اصبحت مبنية على المصلحة الذاتية والشخصية والانانية فالانسان لا يهتم الا لنفسه والانسان اصبح اناني بطبعه وانا اشعر ان حياتنا اصبحت مبنية على المصالح وحب المال والكل يركض وراء ذلك واصبحت الاشياء المعنوية غير موجودة فليس هناك لا حب صادق ولا اخلاص ولا حنان ولا اي شيء اصبحت الاشياء المادية اهم وهذا هو جوابي على سؤالك

والآن سؤالي لمن بعدي هو :
لماذا لا يجد الانسان شخصا حقيقيا يكون قريبا منه يكون معه بالفرح والحزن /يحفظ سره ويصونه /يساعده بمشاكله ويشاركه بسعادته لماذا اصبحت الحياة قاحلة؟
ميشو
ميشو

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 12, 2008 4:46 am

فعلا هيا دى الحياه اللى احنا بنعيشها دلوقتى وانتى بجد وصفتى الحياه صح وتقريبا جزا من
الاجايه فى الاجابه بتاعتك ولكن احب ائول شى
الانسان موجود وبردو الانسان الحقيقى موجود اللى ممكن يسمع ويكون قريب من صديقه ولكن ممكن يكون اتحول الى شخص انانى طبعا بسبب الظروف والحياه وهو نفسه الانسان ده محتاج حد يسمعه ويبئى قريب منه
واحب الخص الاجابه وائول
ان الشخص الحقيقى فعلا هو صعب نلائيه لان اصبح هدف الحياه مادى وكمان بئى الشى مقابل شى ومدام اصبح هدف الحياه مادى كده ماتت الحياه وماتت كمان جميع معانى الحب والدصداقه
وكده اصبحت الحياه قاحله وسوداء بسبب الطمع والانانيه وانتظار المقابل
لكن ليه منحبش بجد ونصاحب بجد يمكن نتغير ونحس بطعم الحياه الحقيقى

وسؤؤؤؤالى للى بعدى امتى هـنحب بجد ونـصـــاحب بجد وهل ده بئى صعب ولو صعب ليه ولو سهل ليه منرجعش

:gives:
amer
مشرف المنتدي العام
مشرف المنتدي العام
amer

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))   س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ )) Icon_minitimeالأربعاء فبراير 27, 2008 3:05 pm

امتى هـنحب بجد ونـصـــاحب بجد وهل ده بئى صعب ولو صعب ليه ولو سهل ليه منرجعشي؟؟؟؟؟؟

الصراحه سوال معنديش جواب عليه كلو بس انا حبيت اقول انو لله في خلقهي شوئون ربنا خلق الصادق والكاذب
والخير والشر والابيض والاسود بس الي انا ملاحظه هنا انو انتم مديين الاسود حصه الاسد
ومسودين الموضوع اكتر من اللازم وانا مع ميشو لمه قال انو الاخلاص هوة الاساس في هذا الزمان الي شح فيه الاخلاص بس مش معناة انو مش موجودلا بالعكس موجود لو نظرنا للموضوع بتفائل وشفنا اللون الابيض ونستمر بالحب لانو لو توقفنا الدنيا حتسود اكتر مهيه سودة فلتستمر الحياة بحلوها ومرها فلنستمر بالتفائل وحب الاخ لاخيه والحبيب للحبيبه ويخلص الصديق لصديقه .......وسوالي للي بعدي وللاخوة الاعضاء ...(متى ننظر للامور بتفائل ) وشكرا ليك نسر مصر وللاخوة الكرام .

http://alshelh.kalamfikalam.com

س : سؤال ....ج : جواب ((مين هيسأل و مين هيجاوب؟ ))
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-